Sakrament
kapłaństwa (święcenie kapłańskie) jest to sakrament Nowego Prawa,
ustanowiony przez Chrystusa Pana. W sakramencie tym udzielona zostaje duchowa władza
i dana łaska do sprawowania w należyty sposób Eucharystii oraz innych posług
kościelnych.
Urząd
kościelny, przez Boga ustanowiony, sprawowany jest w różnych stopniach święceń
przez tych, którzy od starożytności już noszą nazwę biskupów, prezbiterów
i diakonów.
a.
Biskupi
Sobór
święty uczy, że przez konsekrację biskupią udziela się pełni kapłaństwa,
która zarówno w tradycji liturgicznej Kościoła, jak i w wypowiedziach świętych
Ojców nazywana jest najwyższym kapłaństwem bądź pełnią świętego posługiwania.
Sakra biskupia przynosi, wraz z urzędową funkcją uświęcania, również
funkcję nauczania i rządzenia; funkcje te jednak z natury swojej mogą być
wykonywane tylko w hierarchicznej wspólnocie z Głową Kolegium (Papieżem) i z
jego członkami (biskupami). Z tradycji bowiem, która ujawnia się szczególnie
w obrzędach liturgicznych i w praktyce Kościoła, zarówno Wschodniego jak i
Zachodniego, widać wyraźnie, że przez włożenie rąk i przez słowa
konsekracji udzielana jest łaska Ducha Świętego i wyciskane święte znamię,
tak że biskupi w sposób szczególny i dostrzegalny przejmują rolę samego
Chrystusa Mistrza, Pasterza i Kapłana, i w Jego zastępstwie działają.
Zadaniem biskupów jest przez sakrament kapłaństwa przybierać nowych wybrańców
do grona biskupiego.
b.
Prezbiterzy
Prezbiterzy,
choć nie posiadają szczytu kapłaństwa i w wykonywaniu swej władzy zależni
są od biskupów, związani są jednak z nimi godnością kapłańską i na mocy
sakramentu kapłaństwa, na podobieństwo Chrystusa, najwyższego i wiekuistego
Kapłana, wyświęcani są, aby głosić Ewangelię, być pasterzami wiernych i
sprawować kult Boży jako prawdziwi kapłani Nowego Testamentu.
Prezbiterzy
bowiem przez święcenia i misję otrzymaną od biskupów zostają wyniesieni do
służenia Chrystusowi Nauczycielowi, Kapłanowi i Królowi, uczestnicząc w
Jego posłudze, dzięki której Kościół, tutaj na ziemi, nieustannie rośnie
jako Lud Boży, Ciało Chrystusa i Świątynia Ducha Świętego.
c.
Diakoni
Na
niższym szczeblu hierarchii stoją diakoni, na których nakłada się ręce nie
dla kapłaństwa, lecz dla posługi. Umocnieni bowiem łaską sakramentalną, w
posłudze liturgii, słowa i miłości służą Ludowi Bożemu, w łączności z
biskupem i jego kapłanami.
Elementem
materialnym (materią) sakramentu kapłaństwa jest jedno włożenie rąk.
Elementem formalnym są słowa, ustalone przez Kościół, które oznaczają
skutki sakramentalne, mianowicie władzę święcenia i łaskę Ducha Świętego.
a.
Diakonat.
Przy
święceniu diakonów materią jest włożenie przez biskupa, w milczeniu, rąk
na każdego z przystępujących do święceń. To włożenie rąk dokonuje się
przed rozpoczęciem przez biskupa modlitwy konsekracyjnej. Słowa tej modlitwy,
podane niżej, stanowią sakramentalną formę święceń diakonatu i z natury
należą do ważności aktu świeceń: „Prosimy Cię, Panie, ześlij na nich
Ducha Świętego, aby ich umocnił siedmiorakim darem Twojej łaski do wiernego
spełnienia obowiązków Twej służby”.
b.
Prezbitera.
Przy
święceniu prezbiterów materią jest również włożenie rąk przez biskupa
na każdego z przystępujących do święceń. To włożenie rąk dokonuje się
w milczeniu, przed rozpoczęciem modlitwy konsekracyjnej. Podane niżej słowa
modlitwy stanowią sakramentalną formę święceń prezbiteratu: „Prosimy Cię,
Ojcze wszechmogący, daj tym sługom swoim godność kapłańską; odnów w ich
sercach Ducha świętości, aby wykonywali otrzymany od Ciebie urząd drugiego
stopnia i aby przykładem swojego postępowania pociągali innych do poprawy
obyczajów”.
c.
Biskupstwo
Wreszcie
przy konsekracji biskupa materią jest włożenie rąk przez konsekrujących
biskupów, albo przynajmniej przez konsekratora głównego, na głowę elekta.
To włożenie rąk dokonuje się w milczeniu, przed rozpoczęciem modlitwy
konsekracyjnej. Formą sakramentalną konsekracji biskupiej są słowa: „A
teraz wylej na tego wybrańca tę moc, która jest od Ciebie, Ducha ochoczego,
którego udzieliłeś umiłowanemu Synowi Twojemu Jezusowi Chrystusowi, a którym
On obdarzył Świętych Apostołów, którzy tworzyli Kościół w poszczególnych
miejscach, jako Twoje sanktuarium na chwalę i niekończącą się sławę Twego
imienia”.
O
skutkach już częściowo była mowa wyżej. Na tym miejscu trzeba zaznaczyć,
że sakrament ten wyciska na duszy znak (charakter) duchowy, niezniszczalny, który
upodabnia przyjmującego sakrament do Chrystusa Kapłana i udziela władzy
konsekrowania, ofiarowywania i udzielania Ciała i Krwi Pańskiej oraz
przygotowywania Mistycznego Ciała Chrystusowego, czyli wiernych, na przyjęcie
Eucharystii, zwłaszcza przez sprawowanie sakramentów i głoszenie słowa Bożego.
Ten charakter sakramentalny sprawia, że święceń otrzymanych w sposób ważny
nie wolno powtarzać, a kto je otrzymał, nie może z powrotem stać się człowiekiem
świeckim.
Łaska,
udzielona przez sakrament kapłaństwa, jest łaską uświęcającą drugą, kapłaństwo
bowiem jest sakramentem „żywych” i powinno być przyjmowane przez człowieka
znajdującego się już w stanie łaski; łaska zaś właściwa temu
sakramentowi (sakramentalna) daje człowiekowi specjalną siłę do spełniania
obowiązków podjętych oraz specjalne prawo do stosownych pomocy w razie
potrzeby.
Do
ważnego przyjęcia tego sakramentu są wymagane trzy warunki.
Na
podstawie prawa Bożego sakrament ten mogą przyjąć tylko żyjący mężczyźni.
Przystępujący do tego sakramentu powinien być ochrzczony i wreszcie, gdy
chodzi o człowieka dorosłego, przystępujący do święceń powinien posiadać
wyraźną intencję przyjęcia sakramentu kapłaństwa.
W
sposób ważny może udzielić sakramentu kapłaństwa każdy biskup, który
jest konsekrowany w sposób ważny. W sposób zaś godziwy może udzielić tylko
biskup będący biskupem tego, którzy przystępuje
do święceń, albo biskup przezeń delegowany.
Kto
jest szafarzem sakramentu święceń?
Szafarzem
sakramentu święceń jest biskup. Tylko on może wyświęcać prezbiterów lub
diakonów. Przy udzielaniu sakramentu święceń biskupich celebransowi musi
towarzyszyć przynajmniej dwóch innych wyświęconych biskupów, a na
udzielenie święceń zgodzić się musi biskup Rzymu.
Jak
wyświęcony kapłan uczestniczy w posłudze Chrystusa?
Wyświęcony
kapłan uczestniczy w posłudze Zbawiciela w sposób szczególny, gdyż został
powołany do głoszenia Ewangelii i budowania Ciała Chrystusa. Dlatego podczas
udzielania święceń biskupich główny celebrans pyta biskupa elekta o jego
posługę. „Prastary zwyczaj Ojców nakazuje, aby biskupowi elektowi zadać w
obecności całego ludu pytanie o jego wolę podtrzymywania wiary i wiernego spełniania
swoich obowiązków. Czy jesteś gotów jak troskliwy ojciec podtrzymywać Lud
Boży i prowadzić go drogą zbawienia, we współpracy z prezbiterami, którzy
dzielą twoją posługę?”
W
jaki sposób wyświęcany kapłan wyraża swoją wolę służenia Ludowi Bożemu?
Kapłan
wyraża swoją wolę służenia Ludowi Bożemu podczas przyjmowania sakramentu
święceń, odpowiadając na pytanie celebransa. Ponadto w Kościele Łacińskim
wyświęcany ksiądz zobowiązuje się żyć w celibacie.
Celibat
nie wiąże się z istotą kapłaństwa, ale staje się znakiem nowego człowieczeństwa,
które jest dziełem Chrystusa, dokonanym przez Ducha Świętego: człowieczeństwa
tych, „którzy ani z krwi, ani z żądzy ciała, ani z woli męża, ale z Boga
się narodzili” (J 1,13). Celibat pomaga także kapłanom przylgnąć do
Chrystusa całym sercem i przez Niego służyć Bogu i ludziom.
Czy
wszyscy wyświęceni kapłani zobowiązani są do celibatu?
Wszyscy
wyświęceni kapłani mają obowiązek zachowywać celibat z wyjątkiem diakonów,
którzy byli żonaci w momencie przyjmowania święceń. Zgodnie z tradycją
dyscypliny w Kościele, żonaty diakon, który stracił żonę, nie może powtórnie
wstąpić w związki małżeńskie.
W
jaki sposób lud wspiera wyświęconych kapłanów?
Kapłani
służą Ludowi Bożemu, zaspokajając jego potrzeby, dlatego na każdym chrześcijaninie
ciąży obowiązek „wspierania Kościoła”. Wsparcie to wyraża się przede
wszystkim poprzez służbę Kościołowi w miłości Boga i bliźniego.
Przejawia się ono także zarówno duchowym, jak i materialnym wspomaganiem kapłanów.
Pisząc
o cnotach księży, papież Paweł VI zaznaczył, że „wszyscy wierni powinni
zachęcać swoich ojców w Chrystusie do przezwyciężania wszelkich trudności
napotkanych podczas spełniania obowiązków kapłańskich... a przez swą
przyjaźń pełną ciepła i poświęcenia przyczynią się ogromnie do
wspierania kapłanów Kościoła” (Sacerdotalis Caelibatus).
Co
to jest ofiara na Mszę świętą?
Ofiara
na mszę jest zwyczajowym datkiem, który zobowiązuje księdza do ofiarowania
owoców mszy w intencji donatora, czyli tego, za którego jest ona sprawowana.
Zwyczaj ten doprowadził w przeszłości do nadużyć, ale nadal pozostaje
przypomnieniem obowiązku wspomagania kapłanów. Ofiara służy także jako
pieniężny równoważnik dawnych darów chleba i wina.
Zwyczajowo
księżom przekazuje się również ofiary z okazji udzielenia chrztów, małżeństw
i przewodniczenia pogrzebom, choć biedni, których na to nie stać, nie są
zobowiązani do złożenia takowych ofiar. Ksiądz nie może ani bezpośrednio,
ani poprzez aluzje domagać się żadnego wynagrodzenia za sprawowane przez
siebie posługi, bez względu na przyczyny i okoliczności. Mimo to może
spodziewać się materialnego wsparcia od wiernych, którym służy.http://podwyzrz.rzeszow.opoka.org.pl/informat/6_kaplan.htm