W liturgii Kościoła istnieje wiele niezrozumiałych zwrotów i pojęć odnoszących się do kultu Bożego. Wiele z nich kryje bogactwo treści, które niesie orędzie zbawienia. Warto zatem sięgnąć, choćby z samej ciekawości do znaczenia niektórych z nich. Wzrastajmy w wierze poprzez świadome uczestnictwo w liturgii kościoła.
ADMIRRABILE
COMMERCIUM łac. cudowna
wymiana jaka ma
miejsce podczas celebracji liturgii Kościoła, dokonująca się w
Jezusie Chrystusie, jedynym i najwyższym kapłanie. Także przez
Niego Kościół jest uświęcany. Związana jest ściśle ze
Wcieleniem. O tej wymianie mówi nam np. 1 ant. nieszporów
uroczystości Bogarodzicy Maryi: O
cudowna wymiano! Stwórca ludzkości przyjął ciało i duszę,
narodził się z Dziewicy, a stając się człowiekiem, bez udziału
ziemskiego ojca, obdarzył nas swoim Bóstwem
albo w niektórych modlitwach nad darami: np. uroczystość
Wniebowstąpienia Pańskiego Ty
przez cudowną wymianę darów udziel nam łaski, abyśmy całe życie
kierowali ku niebu
AKOLITAT
(gr. akolouthos – osoba towarzysząca). Do SW II to czwarte
ostatnie tzw. święcenie niższe dające klerykowi urząd kościelny
(godność) noszenia na Mszy lichtarzy i podawania celebransowi
darów ofiarnych. Obecnie to jedna z dwóch obok >lektoratu
>posługa, do której kleryk, bądź wierny świecki mężczyzna
zostaje wprowadzony obrzędem ustanowienia (institutio).
Pomaga w przygotowaniu ołtarza, w pewnych momentach, gdy wymaga tego
konieczność może rozdzielać Komunię Św. jako szafarz
nadzwyczajny eucharystii. Może także wystawić i schować NS bez
błogosławieństwa. Musi znać się na strukturze Mszy Świętej,
wiedzieć w jaki sposób szykuje się ołtarz i co w danym momencie
trzeba robić podczas jej celebracji.
AMBONA
(gr. ambon – szczyt wzgórza, gr. anabainen –
wchodzić po stopniach) mały, uwieńczony daszkiem i bogato zdobiony
balkon umieszczony na jednym z filarów albo na ścianie świątyni.
Przed soborem odczytywano z niej Ewangelię i głoszono kazanie.
Obecnie liturgia słowa sprawowana jest przy >pulpicie obok
ołtarza, zaś z ambony korzystają nieliczni wierni tradycji
lokalnej kościoła.
ANABASIS
nurt uwielbiający, wstępujący, laudatywny (gr.
anabaino
- wstępuję w górę),
zwany anabatycznym. Jest to oddawanie chwały należnej Bogu. Jest on
cechą każdej modlitwy. Wyraża się w aktach Kościoła w śpiewie,
uwielbieniu, modlitwie eucharystycznej, Ofierze, jako szczytowego
aktu kultu, postaw, gestów, świętych chwil milczenia. Ten nurt to
nie tylko powinność człowieka jako stworzenia Bożego, ale dzieło
samego Boga! św. Ireneusz (+202): Chwałą Boga jest człowiek
żyjący
ANAMNEZA
(gr. anamnesis
– pamiątka, przypomnienie, czynić pamiątkę,
wspominać, przypominać) wspomnienie i uobecnienie w modlitwie
eucharystycznej wydarzeń zbawczych (śmierci i zmartwychwstania
Chrystusa, wspomnieniem Ostatniej Wieczerzy i śmierci Chrystusa na
krzyżu). Jest to odwołanie się do tej chwili w której Jezus
umarł, do tej samej Ofiary krzyżowej mającej miejsce na
przestrzeni wieków. Jest
nią modlitwa mszalna następująca bezpośrednio po przeistoczeniu.
Wspominając
Boże zbawczą Mękę Twojego Syna, jak również Jego
Zmartwychwstanie, składamy Ci wśród dziękczynnych modłów...
ARS
CELEBRANDI łac. sztuka celebracji.
ASPERGES
ME >Aspersja
ASPERSJA
(łac. aspersio – pokropienie) pokropienie wiernych wodą
święconą najczęściej podczas tzw. sumy. Jest to czynność
liturgiczna przypominająca o chrzcie świętym i potrzebie ciągłego
oczyszczenia duchowego. Śpiewa się wtedy Asperges me
(Pokropisz mnie) a w Wielkanocy Vidi aquam (Ujrzałem
wodę).
ASYSTA
(łac. assisto – towarzyszę) klerycy bądź osoby
upoważnione do służby liturgicznej, którzy towarzyszą
celebransowi podczas odprawiania Mszy św. Asystę stanowią między
innymi diakon, akolici, turyferarz, ceremoniarz, lektor.
BISKUP
(gr. episkopos – nadzorca) pełni urząd nauczycielski,
kapłański i pasterski. Powołuje go papież. Posiada najpełniejsze
dary łaski sakramentu święceń jakie można otrzymać w Kościele.
Zarządza diecezją będąc następcą apostołów.
CECHY ZGROMADZENIA LITURGICZNEGO
a)
są to ludzie wierzący, którzy mają
wspólną wiarę (nie
koncepcję i ideologię opartą na uczuciach i emocjach), która jest
darmowym darem łaski Bożej. To ludzie ochrzczeni w imię Trójcy
Św. i mający możliwość uczestnictwa w zgromadzeniu, na liturgię
bowiem wchodzą tylko wierzący. Kryterium wiary stanowi osobowa
relacja z Bogiem. Nie pragnienie, lecz łaska przychodząca przez
chrzest daje zdolność udziału w zgromadzeniu. Traci się ją
jednak przez popełnienie grzechu śmiertelnego (zerwanie jedności z
Bogiem i Kościołem). Wierzący ochrzczony mając możliwość
wielbienia Boga w niedzielę i będąc do tego zobowiązani, nie
przychodząc na zgromadzenie liturgiczne popełniają grzech
śmiertelny.b) lud święty złożony z grzeszników. Święty bo jest w Nim Jezus Chrystus, święty Bóg po trzykroć i posiada wszystkie potrzebne środki do zbawienia człowieka. Złożony z grzeszników, bo jest to Kościół walczący z grzechem.
c)wspólnota zjednoczona lecz zróżnicowana. Kościół katolicki (cat golor cosmolor – dla całego świata, catholicos – powszechny), jest dla wszystkich pragnących Boga, gdzie każdy jest dla siebie bratem lecz z różnym statutem społecznym. Nie mogą istnieć podziały w postaci tworzenia oddzielnych liturgii dla arystokracji oraz dla warstw niższych. Jedna liturgia dla wszystkich, z zachowaniem podziałów na słuszne klasy społeczne, będące także odzwierciedleniem zamysłu Boga, względem człowieka (każdy ma swoje miejsce). Podobnie Ewangelia - ona jest jedna dla wszystkich. Np. kard. Stefan Wyszyński używał zwrotu w kazaniach Umiłowane dzieci Boże... kierując te słowo także do komunistów.
d) zgromadzenie jest ciałem hierarchicznym i charyzmatycznym. (łac. hieros – święty + arche- porządek, władza=hierarchia, Boży porządek wyprowadzony od Boga) haris – łaska. Kościół ma wymiar charyzmatyczny, gdzie łaska udzielana jest przez hierarchię. Kościół z natury jest charyzmatyczny, wierni otrzymują różne dary charyzmatyczne np. łaskę rady albo męstwa. Charyzmat, który nie podda się hierarchii prowadzi do herezji !!! Między hierarchią, a charyzmatem będzie zawsze impuls, to jest w zamyśle Bożym by tak było.
e) zgromadzenie osób. Podczas liturgii nie istnieje inna jak tylko osobowa relacja z Bogiem. Osoby zgromadzone na liturgii umożliwiają wspólną celebrację tajemnic wiary. Liturgia nie może być jednak wiecem („im więcej ludzi tym lepiej” albo „im fajniej tym milej”). Na mszę idzie się na spotkanie z Bogiem. To nie może być zabawa czy impreza z didżejem na przedzie.
f) to rzeczywistość historyczna i eschatologiczna. Naszym celem jest Niebo, które osiągamy przez łaskę i zasługi. Zgromadzenie daje przedsmak nieba. To zgromadzenie, które jest zwane Kościołem nie tylko pielgrzymującym do Nieba ale także walczącym o to, by tam się dostać.
CHARAKTER
DEPREKATYWNY wyrażający żal za grzech tj. absolucja
CHARAKTER
INWIKATYWNY czyli taki który jest ukierunkowany na konkretną
rzeczywistość. Wskazuje on na niego w sposób jasny i czytelny w
danej, konkretnej kulturze.
CHRISTUS
ECCLESIAR SUAE SEMPER ADEST – łac. Chrystus jest zawsze obecny dla
swego Kościoła
COMUNIO
(łac. jedność) wspólnota.
DE
MUSICA SARCA encyklika czcigodnego Sł.B. Piusa XII wydana 25 grudnia
1955
DIAKON
(łac. diakonos – sługa). Urząd służebny w Kościele,
nadawany przez święcenia pierwszego stopnia obok >prezbiteriatu
i >episkopatu. Jest on duchownym. W NT byli pomocnikami apostołów.
Mogą udzielać chrztu, Komunii Św., sakramentu chorych, kierować
nabożeństwami, asystować przy udzielaniu sakramentu małżeństwa,
błogosławić sakramentalia, nauczać religii, głosić słowo Boże
czy przewodzić ceremonii pogrzebowej.
DIDACHE
(gr. nauka) Nauka dwunastu apostołów. Zbiór nakazów
moralnych, modlitw, przepisów liturgicznych i porządkowych
pochodzący z II wieku.
ECCLESIA
ORANS łac. kościół modlący się. On najlepiej wyraża
prawdziwy obraz Kościoła.
ECCLESIA
SEMPER REFORMANDA łac. Kościół stale oczyszczający
się/wymagający odnowy
EPIKLEZA
(gr. epiklesis -przywołanie, przyzywanie) cechuje się nurtem
wstępującym, będąca modlitwą do Boga Ojca o zesłanie Ducha
Świętego na dary ofiarne składane podczas Mszy Świętej, aby je
przemienił w Ciało i Krew Chrystusa oraz na zgromadzonych wiernych,
aby ich zjednoczył i uświęcił. Pojawia się przed konsekracją.
Prosimy
Cię Boże, ześlij Twojego Ducha na te dary, aby stały się Ciałem
i Krwią…
FUNKCJA
WŁASNA niezastępowana czynność liturgiczna do której potrzebna
jest łaska Boża otrzymywana podczas sakramentu święceń. np.
Akolita nie może pełnić funkcji prezbitera.
FUNKCJA
ZASTĘPCZA jest wykonywana przez osobę kompetentną do danej
czynności (umiejętność wykonania go) liturgicznej, w zastępstwie
osoby ustanowionej na stałe do danej służby (np. Akolicie
zamieniani na ministrantów, lektorzy na lektorów munus)
FUNKCJE
LITURGICZNE dzielące się na własne oraz zastępcze w Kościele
formy służby na rzecz Ludu Bożego. Różnica między munus
(funkcją) a ministerium (posługą) polega na stałości
pełnionej służby w zgromadzeniu.
HODIE
NATUS ET CHRISTUS łac. Dziś narodził się Chrystus.
INKULTURACJA
przekształcenie
wartości kulturowych jakiejś społeczności w wartości
chrześcijańskie, dostosowanie metod katechizacji i rytuału do
specyfiki lokalnej kultury; akomodacja np. Choinka pogańska
zaadoptowana została jako symbol drzewa z rajskiego ogrodu,
KAPŁAN
jedynym i najwyższym jest Jezus Chrystus. Przez sakrament chrztu
każdy wierny staje się kapłanem Ludu Bożego (kapłaństwo
powszechne/chrzcielne) przez specjalny udział w kapłaństwie
Chrystusa. Przez sakrament święceń ochrzczony może mieć udział
w godniejszym kapłaństwie hierarchicznym (służebnym), które
dzieli się na trzy stopnie (episkopat, prezbiteriat i diakonat)
wiąże się to z różnym zakresem działania i posługi. Ten
sakrament święte nikomu się nie należy! To Kościół go daje ze
swej woli.
KATABASIS
nurt zstępujący, zwany katabatycznym, uświęca Lud Boży. Człowiek
otrzymuje łaskę od Boga, czyli uświęcenie. Dokonuje się podczas
każdej sprawowanej liturgii. Inaczej zwany nurtem soteriologicznym –
zbawczym nurtem uświęcenia (ujawniający się głównie w głoszeniu
słowa, w sakramentach i sakramentaliach) Jest on przed nurtem
anabatycznym bo to Bóg pierwszy wychodzi z inicjatywą do człowieka.
Potem dopiero człowiek mu odpowiada. (por.1 J 4,10.19)
KRZYŻ
związany jest z ołtarzem i to jest oczywistość, że okadza się
krzyż. Nie może być liturgii bez umieszczonego w inni
chrystocentrycznej znaku zbawienia które się urzeczywistnia podczas
liturgii. To z tajemnicy krzyża (z wydarzenia misterium) wynika
Liturgia.
LEKTORAT
(łac. lector – czytelnik, deklamator). Przed SW II drugie
tzw. Święcenia niższe, które dawało klerykowi godność (urząd)
czytania Pisma Świętego (lekcji). I święcenia pokarmów. Obecnie
obok >akolitatu posługa, do której kleryk bądź wierny świecki
mężczyzna zostaje wprowadzony w tzw. Obrzędzie stanowienia,
którego zadaniem jest czytanie Pisma i dbanie o lekcjonarze i
komentarze do mszy., także gdy nie ma diakona modlitwy wiernych, gdy
nie ma psałterzy to psalmu.. Tą funkcję często pełnią
ministranci po kursie lektorskim, który nie jest jednak
ustanowieniem lektoratu na stałe.
LEX
ORANDE LEX CREDENDI łac. prawo modlitwy prawem wiary, Kościół
modli się tak jak wierz y i wierzy tak jak się modli.
LITURGIA
(gr. leos
– lud, ergon –
działanie) jest kultem
publicznym, jaki Chrystus Głowa Kościoła oddaje Ojcu Niebieskiemu
i jaki wspólnota wierzących oddaje swemu Założycielowi i przez
Niego Ojcu (Pius
XII: enc. Mediator
Dei et hominum 20
XI 1947).
Prawnie: czynność ceremonialna
Teologicznie: Liturgia to misterium Chrystusa i Kościoła Odo Casel OP (1886-1948)
W Piśmie Świętym mamy liczne słowa o Dziele jakie wypełnił Chrystus raz na zawsze (Jego Wcielenie, życie, śmierć i zmartwychwstanie) urzeczywistniane w czynnościach liturgicznych. (np. J 4,34). Liturgia, to nie tylko kult, lecz święta wymiana (>Admirabile Commercium
Według Konstytucji o liturgii (Sacrosanctum Concilium), wydanej 04 XII 1963 roku Liturgia jest:
1. Działaniem Trój-osobowego Boga w obecnym okresie historii zbawienia (KL 5)
2. Wykonywaniem urzędu kapłańskiej posługi Jezusa Chrystusa (KL 6)
3. Działaniem wspólnoty Kościoła (KL 7)
4. Zapoczątkowaniem liturgii niebiańskiej i uczestnictwem w niej (KL 8)
5. Szczytem, do którego zmierza działalność Kościoła, i zarazem jest źródłem, z którego wypływa cała jego moc (KL 10)
Konkretniej o liturgii w KL w punkcie>SACROSANCTUM CONCILIUM oraz w samej konstytucji
Prawnie: czynność ceremonialna
Teologicznie: Liturgia to misterium Chrystusa i Kościoła Odo Casel OP (1886-1948)
W Piśmie Świętym mamy liczne słowa o Dziele jakie wypełnił Chrystus raz na zawsze (Jego Wcielenie, życie, śmierć i zmartwychwstanie) urzeczywistniane w czynnościach liturgicznych. (np. J 4,34). Liturgia, to nie tylko kult, lecz święta wymiana (>Admirabile Commercium
Według Konstytucji o liturgii (Sacrosanctum Concilium), wydanej 04 XII 1963 roku Liturgia jest:
1. Działaniem Trój-osobowego Boga w obecnym okresie historii zbawienia (KL 5)
2. Wykonywaniem urzędu kapłańskiej posługi Jezusa Chrystusa (KL 6)
3. Działaniem wspólnoty Kościoła (KL 7)
4. Zapoczątkowaniem liturgii niebiańskiej i uczestnictwem w niej (KL 8)
5. Szczytem, do którego zmierza działalność Kościoła, i zarazem jest źródłem, z którego wypływa cała jego moc (KL 10)
Konkretniej o liturgii w KL w punkcie>SACROSANCTUM CONCILIUM oraz w samej konstytucji
MEDIATOR
DEI ET HOMINUM encyklika czcigodnego Sł.B. Piusa XII (Pośrednik
między Bogiem a ludźmi) wydana 20.11.1947 roku. O liturgii
papież napisał, że jest ona kultem publicznym, jaki Chrystus
Głowa Kościoła oddaje Ojcu Niebieskiemu i jaki wspólnota
wierzących oddaje swemu Założycielowi i przez Niego Ojcu.
Inne tłumaczenie:
Liturgia święta (…) stanowi cześć publiczną, którą Zbawiciel nasz, Głowa Kościoła, żywi dla Ojca niebieskiego, którą społeczność wiernych oddaje Założycielowi swemu, a przezeń Ojcu niebieskiemu. W ten sposób kapłaństwo Chrystusa trwa niewzruszone przez wieki, bo liturgia to wykonywanie czynności kapłańskiej.
Inne tłumaczenie:
Liturgia święta (…) stanowi cześć publiczną, którą Zbawiciel nasz, Głowa Kościoła, żywi dla Ojca niebieskiego, którą społeczność wiernych oddaje Założycielowi swemu, a przezeń Ojcu niebieskiemu. W ten sposób kapłaństwo Chrystusa trwa niewzruszone przez wieki, bo liturgia to wykonywanie czynności kapłańskiej.
MINISTRANT
(łac. ministrae – usługiwać). chłopięta i młodzieńcy
(także dorośli panowie) którzy pełnią różne funkcje podczas
zgromadzenia liturgicznego. Ustanowiony obrzędem błogosławieństwa
(beneditio) lub jednorazowego upoważnienia (deputatio)
MISTAGOGIA
posługiwanie się znakiem
MISTERIUM
(chrześcijańskie), inaczej tajemnica, jest nią wydarzenie zbawcze
dokonane w czasie przez Jezusa Chrystusa, inaczej zwane dziełem
zbawczym jest przedmiotem jedynym celebracji. Festum Christum
nostrum est (naszym wydarzeniem jest tylko Chrystus. Jest
to także zamysł, plan, ukryty od wieków w Bogu, w czasie przez
Niego i objawianym człowiekowi. (Chrystus jest pełnią objawienia)
MYSTERIUM
FIDEI łac. Tajemnica wiary (3 września 1965) encyklika bł. Pawła
VI o Eucharystii.
NIMB
KRZYŻOWY krzyż umieszczony na aureoli zarezerwowanej tylko dla
Chrystusa, przedstawianego w ikonografii i sztuce sakralnej.
OGÓLNE
WPROWADZENIE DO MSZAŁU RZYMSKIEGO wydany w 2002, wprowadzony w życie
25 lutego 2004. Podst. dokument mówiący o przepisach
liturgicznych.
Papież
odrzucił w tej encyklice twierdzenia utożsamiające liturgię jako
zewnętrzne (dost. dla zmysłów) i traktowanie jej jako systemu praw
i przepisów, przez którą władza Kościoła ustala sposób
sprawowania czynności kultu.
PREFACJA
(łac. praefatio – przedmowa). Hymn pochwalny i początkowa
część modlitwy eucharystycznej. Różne co do okresu kościelnego.
Kończy aklamacja pochwalna na cześć św. Trójcy (Święty,
Święty, Święty)
PREZBITER
duchowny ustanowiony sakramentem święceń mający władze
sprawowania Eucharystii. Posługuje in persona Christi jako
zastępca "przedłużenie rąk" biskupa. Wymownym znakiem
jest znak nałożenia rak podczas święceń kapłańskich.
RUBRICORUM
INSTRUCTUM list motu proprio wydany 25 lipca 1960 roku przez św.
Jana XXIII (1958-1963) ogłaszające nowy kodeks rubryk Mszy świętej
oraz modlitwy liturgii godzin.
RYT
(łac. ritus – święty zwyczaj, obrzęd). Powtarzane
czynności i ustalony sposób zachowania się nie tylko w sferze
religijnej. W świeckim życiu mamy obrzędy przywitania, proszenia
dam do tańca, jedzenia. Podobnie w religijnym życiu oznacza
konkretne formy sprawowania Służby Bożej znane wiernym i
przestrzegane w konkretnych czasach. Są to także gesty, znaki,
czynności liturgiczne. W Kościele Rzymskim mamy jeden ryt w dwóch
formach ZFRR oraz NFRR, a ogólnie w Kościele powszechnym kilka.
SACREDOTALIS
MUNERIS łac. Kapłańska funkcja. Jest także zwana funkcją
pasterską która wykonuje potrójny urząd posługi: prorocki,
kapłański i królewski. W tym całym potrójnym urzędzie
uczestniczy cały Kościół i każdy chrześcijanin, przez posługę
biskupów i prezbiterów.
SACROSANCTUM
CONCILIUM konstytucja Soboru Watykańskiego II o Liturgii świętej,
wydana dnia 04 XII 1963 (400 rocznica zakończenia Soboru
Trydenckiego – 4 XII 1563), obecnie podstawowa wykładnia na temat
liturgii Kościoła. Pierwszy w dziejach Kościoła dokument Sobory
powszechnego, zawierający całościową teologiczną wizję liturgii
i jej miejsca w zbawczym posłannictwie Kościoła. Często powołuje
się na Sobór Trydencki mówiąc że ten sam Chrystus obecnie
ofiaruje się przez posługę kapłanów, jak kiedyś w swoim czasie
na krzyżu.
Zgodnie z konstytucją liturgia jest:
1. Jest kontynuacją historii Zbawienia
a) czas profetyczny (etap zapowiedzi – Stary Testament)
b) czas Chrystusa (spełnienie zapowiedzi)
c) czas Kościoła (celebracja Dzieła Zbawienia)
2. Jest uobecnieniem tajemnicy paschalnej Chrystusa.
*Apostołowie zebrani na łamaniu chleba przyjęli znaki i symbole z Ostatniej Wieczerzy w której brali udział. Czynią to bo nakazał im to Chrystus.
*Dziś dzieje się to samo co 2000 lat temu.
Zgodnie z konstytucją liturgia jest:
1. Jest kontynuacją historii Zbawienia
a) czas profetyczny (etap zapowiedzi – Stary Testament)
b) czas Chrystusa (spełnienie zapowiedzi)
c) czas Kościoła (celebracja Dzieła Zbawienia)
2. Jest uobecnieniem tajemnicy paschalnej Chrystusa.
*Apostołowie zebrani na łamaniu chleba przyjęli znaki i symbole z Ostatniej Wieczerzy w której brali udział. Czynią to bo nakazał im to Chrystus.
*Dziś dzieje się to samo co 2000 lat temu.
3. Jest obecnością
Chrystusa
*Pod postacią Chleba i wina. Dary przemienione mocą Ducha Świętego w Ciało i Krew Chrystusa.
*W zgromadzeniu Chrystusa – Kościele
*W osobie szafarza (in persona Christi)
*W swym słowie – Pismo Święte.
*Pod postacią Chleba i wina. Dary przemienione mocą Ducha Świętego w Ciało i Krew Chrystusa.
*W zgromadzeniu Chrystusa – Kościele
*W osobie szafarza (in persona Christi)
*W swym słowie – Pismo Święte.
4. Wykonywanie
kapłańskiego urzędu Chrystusa
*Jezus jest jedynym Najwyższym Kapłanem i w tym kapłaństwie dał udział człowiekowi – poprzez sakrament święceń kapłańskich.
*Jedyne wydarzenie w historii które nie przemija.
*Jezus jest jedynym Najwyższym Kapłanem i w tym kapłaństwie dał udział człowiekowi – poprzez sakrament święceń kapłańskich.
*Jedyne wydarzenie w historii które nie przemija.
5. Zapoczątkowanie
niebiańskiej liturgii
SAKRAMENT
(łac. Sacramentum – zastaw, tajemnica, świętość, w
imperium rzymskim – przysięga na sztandar.) to widzialny znak w
Kościele Chrystusa, który wskazuje na niewidzialną łaskę i ją
sprawia. Znak wskazuje na rodzaj łaski, której udziela sakrament.
Jest ich 7 (małżeństwo, kapłaństwo,spowiedź, Eucharystia,
namaszczenie chorych, bierzmowanie, chrzest). Sakrament udziela
skutków niezależnie od stanu szafarza (lex opere operatio).
Sakramentem jest także człowieczeństwo Chrystusa (widzialny znak
niewidzialnej łaski), podobnie jak Kościół. Gdyby kogoś chrzcił
Judasz Iskariota, wówczas ten sakrament był by ważny, pod
warunkiem jej celebracji z intencją Kościoła, mocą Chrystusa i
Jego Ducha
SEMIOLOGIA
nauka o znakach.
SOBÓR
TRYDENCKI 19 sobór powszechny, odbywał się w latach 1545-1552 oraz
1562-4.12.1563. Najdłużej trwający sobór. Służył odnowie i
obronie Kościoła przed pseudo-reformacją. Umocnił dyscyplinę
wew. Kościoła, władze papieską, zainicjował chwalebną
kontrreformacją która wydała liczne owoce.
SOBÓR
WATYKAŃSKI I (1869-1870) 20 sobór powszechny. Przerwany przez
wkroczenie wojsk włoskich do Rzymu. Przyjęto doktrynę o
nieomylności papieża w sprawach wiary i moralności. W konst. De
fide catholica potępiony został panteizm, materializm i
racjonalizm
SOBÓR
WATYKAŃSKI II (22.10.1962-12.1965) zwołany przez św. Jana XXIII
zakończony przez bł. Pawła VI. Był 21 soborem powszechnym. Celem
była reforma liturgii oraz otwarcie się Kościoła na problemy
współczesności (aggiornamento) Owoc to 16 dokumentów. Co do
liturgii, Sobór postanowił przyznać ważne uprawnienia w
dziedzinie liturgii biskupowi diecezjalnemu oraz krajowym lub
regionalnym konferencjom episkopatu (to początek epoki różności w
jedności) i decentralizacja uprawnień,.
SUBDIAKON
– (łac. sub –
pod, gr. diakonos –
sługa) Do SW II
pierwsze święcenia wyższe, upoważniając do asysty przy Mszy Św.
I czytania lekcji. Byli zobowiązani do odmawiania liturgii godzin
oraz celibatu.
UOBECNIENIE
utrwalenie Ofiary zbawczej dokonanej przez Chrystusa w znakach.
ZNAK
ARCHETYPICZNY wyjątkowy, taki, który we wszystkich kulturach
oznacza to samo np. dym wszędzie będzie znakiem ognia.
ZNAK
rzecz lub czynność, która podpada pod zmysły ale z chwilą gdy
zostanie poznana kieruje myśl do innej rzeczywistości, która w
danej chwili nie jest dostępna dla poznania bezpośrednio. Musi być
doświadczalny przez zmysły i mieć charakter inwikatywny, czyli
wskazujący chleb wino i inne znaki ustalone, wyrażające konkrety,
to co wcześniej było powiedziane uobecnia się w znakach. Widzialne
znaki, jakimi posługuje się święta liturgia na oznaczenia
niewidzialnych rzeczywistości Bożych, zostały wybrane przez
Chrystusa lub przez Kościół (SW II, KL, 33). Istnieje
podział znaków na:
a) naturalne (archetypiczne, pierwotne) np. Polanie wodą ciała oznacza obmycie, widok dymu oznacza pożar. Te znaki są rozpoznawalne w każdej kulturze!
b) umowne np wstawanie, siedzenie, także język, bo dana grupa ludzi umówiła się, że dane zestawienie głosek i dźwięków będzie oznaczało konkretną rzecz. Te znaki trzeba poznać i zrozumień i nie są poznawalne w każdej kulturze.
Są znaki z których nie zrezygnujemy w liturgii np. Chleb i wino.
Chrystus jest obecny dzięki Duchowi Świętemu.
W postaciach Eucharystycznych Chrystus jest obecny par excelence, czyli w pełni. On jest obecny tak długo jak trwa substancja znaku.
Poza liturgią znaki te same używane podczas liturgii mają inne znaczenie. (np. Krzyż, Pismo Święte, sam ksiądz)
Trzy aspekty uzasadnienia znaku w liturgii:
a) antropologiczne. Znak wynika z natury człowieka. Jest on bowiem duchem jak i ciałem. Ludzie błędnie pojmują człowieka, dlatego powstają komuniści i naziści. Chrześcijaństwo dało pojęcie człowieka jako dziecka Bożego – to jest fenomen. Człowiekowi daje się to co jest konieczne do Jego zbawienia. Natura ma swój język, którym jest matematyka (harmonia), gdy będziemy za tą harmonią szli, wtedy doprowadzimy człowieka do Boga. Są to tzw. "złote zasady" cieszące i harmonizujące człowieka, np. Każdy powie że złoto jest piękne a że błoto okropne. Dlatego dajemy złoto do Kościołów błoto zostawiamy na zewnątrz. Istnieją jednak pułapki w formie upodobań, czyli schlebianie gustom. Tu potrzeba obiektywnego spojrzenia, a nie egoizm zważający na to jak o mnie pomyślą ludzie.
b) socjologiczny. My się inaczej nie porozumiemy jak tylko przez znaki w jakiejkolwiek formule. Znaki nas jednoczą. Znaki mają wymiar wspólnotowy, one nie są nasze. Należy patrzeć w jakim rycie odprawiana jest liturgia. W jakim się uczestniczy w takim się czyni dając wyraz jedności. Znak musi czynić z nas wspólnotę.
c) teologiczne. Czy nie jest nadużycie mówić, że w znaku jest Bóg? Bóg zechciał przez Wcielenie być obecnym w materii. Wszystkie znaki mają wymiar Chrystologiczny. Wszystko w liturgii jest znakiem
a) naturalne (archetypiczne, pierwotne) np. Polanie wodą ciała oznacza obmycie, widok dymu oznacza pożar. Te znaki są rozpoznawalne w każdej kulturze!
b) umowne np wstawanie, siedzenie, także język, bo dana grupa ludzi umówiła się, że dane zestawienie głosek i dźwięków będzie oznaczało konkretną rzecz. Te znaki trzeba poznać i zrozumień i nie są poznawalne w każdej kulturze.
Są znaki z których nie zrezygnujemy w liturgii np. Chleb i wino.
Chrystus jest obecny dzięki Duchowi Świętemu.
W postaciach Eucharystycznych Chrystus jest obecny par excelence, czyli w pełni. On jest obecny tak długo jak trwa substancja znaku.
Poza liturgią znaki te same używane podczas liturgii mają inne znaczenie. (np. Krzyż, Pismo Święte, sam ksiądz)
Trzy aspekty uzasadnienia znaku w liturgii:
a) antropologiczne. Znak wynika z natury człowieka. Jest on bowiem duchem jak i ciałem. Ludzie błędnie pojmują człowieka, dlatego powstają komuniści i naziści. Chrześcijaństwo dało pojęcie człowieka jako dziecka Bożego – to jest fenomen. Człowiekowi daje się to co jest konieczne do Jego zbawienia. Natura ma swój język, którym jest matematyka (harmonia), gdy będziemy za tą harmonią szli, wtedy doprowadzimy człowieka do Boga. Są to tzw. "złote zasady" cieszące i harmonizujące człowieka, np. Każdy powie że złoto jest piękne a że błoto okropne. Dlatego dajemy złoto do Kościołów błoto zostawiamy na zewnątrz. Istnieją jednak pułapki w formie upodobań, czyli schlebianie gustom. Tu potrzeba obiektywnego spojrzenia, a nie egoizm zważający na to jak o mnie pomyślą ludzie.
b) socjologiczny. My się inaczej nie porozumiemy jak tylko przez znaki w jakiejkolwiek formule. Znaki nas jednoczą. Znaki mają wymiar wspólnotowy, one nie są nasze. Należy patrzeć w jakim rycie odprawiana jest liturgia. W jakim się uczestniczy w takim się czyni dając wyraz jedności. Znak musi czynić z nas wspólnotę.
c) teologiczne. Czy nie jest nadużycie mówić, że w znaku jest Bóg? Bóg zechciał przez Wcielenie być obecnym w materii. Wszystkie znaki mają wymiar Chrystologiczny. Wszystko w liturgii jest znakiem
ZNAKI
OBECNOŚCI CHRYSTUSA podczas Liturgii mają miejsce w:
1. Ludzie Bożym zgromadzonym w imię Jezusa
2. Osobie szafarza (księdza) który działa in persona Christi
3. W swoim Słowie które od Boga pochodzi (słowo proklamowane)
4. W sposób substancjalny i trwały pod postaciami Eucharystycznymi
Szerzej szczególne znaki obecności opisane zostały w punkcie 27 OWMR
Obecność Chrystusa podczas Liturgii ma swoją hierarchię: Chrystus jest obecny (w kapłanie, słowie, kazaniu śpiewie), szczególnie obecny (w czynnościach liturgicznych) i zwłaszcza (maxime) (w sakramentach, zwłaszcza sakramencie ołtarza)
1. Ludzie Bożym zgromadzonym w imię Jezusa
2. Osobie szafarza (księdza) który działa in persona Christi
3. W swoim Słowie które od Boga pochodzi (słowo proklamowane)
4. W sposób substancjalny i trwały pod postaciami Eucharystycznymi
Szerzej szczególne znaki obecności opisane zostały w punkcie 27 OWMR
Obecność Chrystusa podczas Liturgii ma swoją hierarchię: Chrystus jest obecny (w kapłanie, słowie, kazaniu śpiewie), szczególnie obecny (w czynnościach liturgicznych) i zwłaszcza (maxime) (w sakramentach, zwłaszcza sakramencie ołtarza)